Två övningar för en starkare fjärr

Om man tränar och tävlar lydnad har man antagligen nött fjärren. Skiftena tragglas och man lägger krav på hunden att den ska förstå att tassarna inte ska röra sig. Man nöter med hjälp av plankor, targets, mattor, you name it! Det har även jag gjort (och gör). Med det här inlägget vill jag uppmuntra er att träna musklerna på hunden för att ge dom bättre förutsättningar att göra en bra fjärr. Detta gäller både vid låsta fram och vid låsta bak. När man tränar fjärren tränar såklart hunden musklerna med, men vi kan med fördel träna dessa muskler utanför själva momentet. Detta gör vi för att skippa kraven och göra det fysiska tuffare (så att fjärren blir “lätt”). Genom att stärka upp de musklerna vi vill att hunden ska använda är det lättare för den att utföra momentet som vi vill. Man kan säga att vi hjärntvättar rörelsen samtidigt som vi jobbar med musklerna för att sedan ta med det in i vår “riktiga” fjärrträning.

Först en övning för låsta bakben

Vi vill att hunden ska stå på balansdiscen med bakbenen och ha dom helt stilla. Sedan ska hunden pendla mellan sitt och stå. Desto långsammare hunden gör rörelserna desto tuffare träning för hunden. Om hunden flyttar tassarna ställer vi tillbaka dom.

Tolstoj gör övningen för första gången.

Stoj gör övningen för första gången och är inte alls van att ställa sig på disken. Så jag hjälpen honom en hel del. I skiftena vill jag inte att han rör tassarna, så jag håller försiktigt vid haserna för att hjälpa honom att förstå att de ska vara still. Sedan lockad jag honom upp och ner med godis för att han sakta ska skifta mellan sitt och stå. Jag hjälper honom hela tiden för att se till att han gör övningen korrekt så att rätt muskler stärks. I första skiftet från sitt hjälper jag honom till och med att resa sig upp.

Bovary som har gjort övningen förut.

Bovary har gjort detta förut men är ganska tassig med bakbenen. Jag börjar därför med att putta lite på hennes höft på båda sidorna för att hon ska spänna benen. Bovary har egentligen låsta framben i fjärren, och har dessutom svaga bakben, vilket gör att hon ofta flyttar tassarna. Den första övningen i filmen är till för låsta bakben. Varje gång hon flyttar tassen så ställer jag bara tillbaka den. I andra halvan av filmen tränar vi skiftet ligg-stå vilket är bra för både låsta fram och bak.

En övning för både låsta framben och bakben

Om man har låsta fram kan man även köra denna övningen. Hunden ska pendla mellan ligg och stå på två discar (eller på en balansboll) och inte röra tassarna.

I båda övningarna ligger fokus på bakbenens styrka. Men även has och handleder får en bra träning i övning två. Även tårna tränas då hunden måste spänna tårna i skiftet ligg-stå.

När hunden förstår att benen ska vara stilla kan man träna ca 3 skiften, ta en liten paus och sedan upprepa tre gånger. När hunden sedan blir starkare ökar man. Ni kan träna det ca 3-4 gånger i veckan. Och tänkt på att när hunden slarvar betyder det ofta att den är trött! Ta då en paus. Balansdiscar hittar ni i webbshoppen.

Lycka till med träningen!

Lämna ett svar

På gång

På gång i webbshoppen!

Utbudet i webbshoppen håller på att byggas ut! Jag letar med omsorg efter leverantörer med produkter jag själv använder eller vill använda till mina hundar.

Läs mer »

Några balansövningar

Nu i coronatider när man ska försöka stanna hemma så mycket som möjligt för att undvika smittspridning kan man passa på att umgås lite extra

Läs mer »
×

Varukorg